torsdag, juni 28, 2012

Mitt ljusaltare

Kanske är det maten, träningen, semestern som fått mig mer i balans senaste tiden. Eller kanske är det skumbad på kvällen och romantisk musik som jag spelar varje dag, kanske är det det söta sommarteet, eller kanske ljusaltaret bredvid sängen som vaggar mig till ro om kvällarna när jag går och lägger mig. Otroligt lugnande och rofyllt. För livet börjar efter nästan tre decennier att vända. Jag kanske är på väg att bli en sån där positiv energisk person som är glad för det mesta och inte tycker nåt är jobbigt. Förut var min vanligaste tanke och mitt absolut vanligaste ord "jobbigt", av ren vana tänkte jag och sa så om det mesta. Ja nästan om allt. Det var jobbigt att laga mat, att gå till jobbet, att komma hem, att träna, att duscha, att det var helg, att det var vardag, att vara social...... Osv osv. Nästan allt klassades som jobbigt, och det är ju klart, då blir det jobbigt. Och ja, livet har varit just jobbigt alldeles för länge.

Sen, för inte så länge sedan så har jag strukit ordet jobbigt ur mitt vokabulär. Ja iallafall då jag relaterar till mitt eget liv. Och se, det tog faktiskt inte många dagar (egentligen endast timmar) innan livet kändes så himla mycket lättare.

Jag är så enormt tacksam att jag gjort detta, ett dumt ord som av vana hängt med ända från tonårstiden, då såklart allt skulle vara jobbigt för då var det coolt, har förstört flera årtionden för mig. Men skitsamma, det var ju hur lätt som helst att göra nåt åt det.

Så nu skall jag titta på skenet från ljusaltaret lite till och lyssna på andetagen från J och lilla O som ligger bredvid. Sen ska jag sova! Och helst inte drömma så skumt som jag gjorde i går natt, men det kan jag kanske skriva om en annan gång.

Sov gott, dröm sött! Kram alla där ute i cyberrymden!

Inga kommentarer: