fredag, december 30, 2011

27 december 2011 Ankomst

Lång resdag, men vi kom fram tillslut iaf!  Nu ligger vi i en stor säng under en sänghimmel i ett cremékalkat rum med valvbågar, badkar, stor balkong och vajande palmer utanför. Det är underbart och det är himmelriket. På sitt lilla sätt. Utanför det fina stora hotellet är det öken, berg och folk bor i tält och hyddor, typ. Så det känns lite konstigt på samma gång, och det är inte alls samma stuk som sist jag var här då vi bodde tre personer i ett rum på tio kvadrat för 30kr per natt. Men nu är det verklig njutar- och slapparsemester. Lovely!
Promenerade ner till havet så fort vi fått upp väskorna på rummet och bytt om till lite lättare kläder än stödstrumpor och yllehalsduk. Olle badade (läs vadade) på stört medan solen gick ner bakom bergen. Det blev vackra fotografier. Vi var vrålhungriga alla tre och hann stanna till på Sunset restaurant för att inmundiga en hambugertallrik på väg ner till beachen. Lite väl blåsigt trots att vi satt inne på hotellområdet, så vi fick ta på oss fleeceisar, och ångrar nog att jag inte tog mer varma kläder än jag gjorde. Men värst var ändå vid middagen senare på kvällen då en tysk familj gick förbi, mamman i duntäckjacka, mössa och vinterkängor, dottern likaså. Njae…. Okej att jag på midsommarafton kan sitta iklädd så, dricka folköl och grilla korv, men nu skall vi väl ändå unna oss lite lättklätt, eller hur?
På hemväg vandrade vi förbi grannhotellet och kollade läget, det verkar som att vi kan äta middag och bada i bägge hotellens pooler. Grannen har en uppvärmd sådan, och den ska jag plumsa i redan till frulle tror jag. Vi har oxå hunnit packa upp väskorna och äta middagsbuffè ute, precis bredvid poolen. Så himla fint och mysigt. En buffè som inte är av denna värld, jag har nog aldrig sett så mycket mat och efterrätter. Det har faktiskt sina fördelar, jag tog nämligen bara lagom mycket. Stekt aubergine, vildris, klyftpotatis, shish kebab, rödkål, cole slaw, olivbröd, och italienska små crostinis med tomatröra. Rött vin. På det kaffe och en rejäl desserttallrik, (men det var små bitar!!) tre olika kakor, vaniljsås, kolasås och chokladpudding. Gott? Ja!  (läser i efterhand… Haha ”lagom mycket”….jaja) Sedan blev det ABBA-show och drinkar i en arabisk launchsoffa. Trevlig kväll med andra ord.
I morgon hoppas vi på stranden och fint väder med inte så mycket blåst. Kram och god natt!
p.s. Carl Bildt är också här på semester, med frugan och barnen. De åkte med samma plan som vi! Coolt!

Inga kommentarer: