fredag, november 20, 2009

En dag att minnas.. ?

Efter vad jag har hört så föddes jag fredagen den 1 september 1978. Men jag vet inte om det är ett glädjens datum efter att ha ögnat igenom denna bisarra lista.... ;-/

Allt enligt www.birthday.se

Hänt samma dag - olika årtal i historien

1983 - Den här dagen inträffar den s k KAL 007-incidenten, då ett fullsatt sydkoreanskt passagerarflygplan (Boeing 747 ? Jumbojet) på väg från Anchorage till Seoul kommer ur kurs in på sovjetiskt luftrum och skjuts ned av två sovjetiska Mig-jaktplan.

1977 - Den här dagen gräver man upp 140 tunnor med giftigt avfall på BT Kemis fabriksområde i Teckomatorp.

1969 - Överste Muammar al-Khadaffi grep denna dag makten i Libyen efter att ha störtat den sittande kungen Idris I. Formellt tillhör makten folket men i praktiken leds landet av en diktator ? i USA blir Khadaffi till och med stämplad som terrorist.


1941 - Belägringen av Leningrad inleddes den här dagen. De tyska trupperna omringade den ryska staden i 900 dagar. Den ursprungliga befolkningen på 2,5 miljoner människor var i januari 1944 reducerad till 600 000. Staden heter sedan 1991 återigen Sankt Petersburg.

1939 - Hitlers tyska trupper inleder denna dag invasionen av Polen efter att de iscensatt ett fejkat polskt anfall mot Tyskland. Andra världskriget var därmed ett faktum. De tappert stridande men illa rustade polackerna var helt chanslösa mot det väloljade tyska krigsmaskineriet. När ryssarna ett par veckor senare anföll Polen i öster tvangs landet till kapitulation före månadsskiftet.

1923 - Den här dagen drabbas Tokyo och Yokohama av den s k Stora Kanto-jordbävningen, som skördar 140.000 dödsoffer. Cirka 700.000 hus förstörs av jordbävningen som, enligt Richterskalan, har magnituden 7,9.

Men jag firar då med tårta som vanligt. Och 40 år blir jag på en lördag.

Inga kommentarer: