onsdag, juni 26, 2013

lilla bad-Fia

FIA älskar att bada. Hon springer rakt ner, längst ut på bryggan och hoppar i! Tur att det är både långgrunt och lågvatten. Flytbryggan ligger på botten och Fia plaskar på och äter sjöalger. Sen upp igen på gräset, ett varv runt stugan och i igen. Helt galet! Vi har badat fyra gånger sedan hon kom. Redan första dagen när J kom hem på lunch gick vi ner till stranden där vi bor och Fia plaskade raka vägen i plurret! Kul med en dog som gillar det, då vi ofta hänger på stränder.

Det är onekligen tidskrävande med en liten puppy, allt tar extremt lång tid och Fia hinner överallt. Igår var vi bara hemma och busade och tig det lugnt, skönt när man är ledig. Det kom två besök och sedan blev det en liten prommis till postlådan och lite bad. När vi kom hem skulle jag till stan och guida några icke Lulebor i affärer inför deras bröllop till helgen. Fia fick hänga i buren på Js jobb, och det gick som fina fisken. Sen kom dom in till stan och hon fick hänga på ett utekafé. Eftersom shoppingrundan drog ut på tiden var det J som satt valpbebisvakt hela eftermiddagen så det blev ett besök på en fotbollsmatch för pojkar födda 05, där blev man populär minst sagt. När jag kom för att hämta henne stod det 10 småungar runt henne och klappade och ville hålla kopplet. Hon är cool, Fia Diadora.

Jag är asdålig på det där med nycklar så när vi kom hem var det ju låst överallt och efter att ha legat och väntat på J i 2 timmar i hammocken började jag frysa. Chipsen var slut likaså batteriet i ajfånen. Som tur var så var sovrumsfönstet öppet så med en stol och lite klätter i benen tog jag min in, Fia tittade förvånat på när jag agerade inbrottstjuv.

Det har blivit en del sena kvällar men det får väl vara så, igår när dagen led mot sitt slut gick jag och J tillsammans ut i skogen med lillFia och gömde oss bakom stenar och buskage. Hon HAR koll. Det känns bra. Men trött blir hon sällan numera, fick ett tokrus när vi kom hem och sprang som en galning varv på varv runt gräsmattan och altanen. Vi fick bära in henne i sovburen där hon flämtande somnade.

Idag har det varit lugnt på förmiddagen förutom grannens katt hon är mycket nyfiken på. Hon skäller när hon smygande i buskarna får syn på han, Nisse. Nisse som verkat vara ett tämligen skyggt kattskrälle som aldrig går på vår tomt och än mindre låter sig klappas på. Men tydligen är han extremt förtjust i hundar. För trots att han både fräst och måttat med klösklon mot lillskrutten så står han helt plötsligt i altandörrens öppning och jamar. Sen har han gått efter Fia hela eftermiddagen och jamat och fräst omvartannat. Fia är tyst och spak. Hon lägger sig bakom dammsugaren under en bokhylla. Dammsugaren som tidigare idag var jättefarlig. Nisse äter upp Fias mat, ligger i Fias bädd och dricker Fias vatten.

Senare kom svärmor med Dvärgschnauzern Eskil. Fia och han har träffats två gånger tidigare, första gången var just när Fia kommit till oss och hon blev livrädd för hans vilda framfart. Andra gången var på midsommarfirandet då dom mest nosade på varandra under bordet, och så idag. Idag var det Fia som var totalvild och jätteglad att få busa med Eskil. Hon hoppade runt och bet han som en krokodil. Dom två får nog roligt tillsammans hoppas jag! När han åkte sprang hon efter ut på gatan och fick två småflickor att galltjuta och mig att rusa efter och stoppa en bil. Hon drogs hem i örat och har hållt sig på tomten sen dess. Min gullefia.

Fia och jag kampar på morgonen innan frulle. Hon verkar gilla att kampa. Jag ska inte väcka det för mycket hos henne.
Nisse tar plats i köket.
Fia och Nisse i soffan. Fia hänger mest över min axel och jag får vända huvudet på henne för att hon skall vara med på bild. Annars är hon tuff och skäller på ändet ena och än det andra.
Fia ligger och skäms lite under hammocken efter att hon stack ut på vägen. Min gullefia.

Inga kommentarer: