söndag, november 13, 2011

Skriver bara om tårtor....

....Fast nog händer det väl annat oxå.

Nästa helg är det 40-års kalas på G, så jag tog tillfället i akt, och provbakade lite redan i helgen. Till fars ära. Det är ju farsdag i dag. Tårtkalas i kubik. Började vid lunchtid med fika hos farmor & farfar inkl. far. Smörgåstårta och mina egenbakade miniprinsesstårtor. Hemma hade J släktkalas med kusin, farbror, bror, brorsbarn och mor. Det blev päron med aftereight och grädde. Klockan tre bar det av till bonusbror som firade sin 27-årsdag i efterskott och bjöd på pizza och marängtårta. Hemma igen hade J beställt familjepizza....
Slutsats: Spyan är riskabelt nära.

Men fina tårtor är alltid trevliga att se på! Varsågoda:-)


Stiger upp klockan åtta och tar in bakelserna från altanen där de stått och gottat sig över natten. Hallonpure och kolakräm mellan bottnarna. Nyvispad grädde färdig att smeta på.


Koncenterad och i en annan värld. Hela världen stängs ute i baket, köket som ett slagfält medan jag brer grädde i lugnan ro, jag som annars får breakdowns av minsta lilla smula på golvet. Nej, inte av pedanteri... mer av stress....:-/


Mycket lyckat! :-)


J hjälper till att värma marsipanen som jag färgade kvällen innan. Perfekt! :-)
Och så får jag använda min nyinköpta smoother att få ytan alldeles len och slät.


Jepp, smoothern gjorde sitt jobb. Nu dekorering, La grand finale!



Voal! Färdiga!

1 kommentar:

Lena sa...

Vad du är duktig Lisa! Du har så flinka händer/fingrar och skapar så fina kreativa saker. Skulle visa Mia min kompis er fondtapet i köket. Därav anledningen till att jag besöker din din blogg :)